Het is 1998 en ik kan een tweedehands Peugeot Buxy kopen. Het is een total loss verklaard model na een lichte aanrijding, en de schade valt relatief mee. De gegoten ophanging van de uitlaat (onderdeel van het motorcarter) is afgebroken en de kappen hebben wat krassen, meer niet. Voor 1200 gulden (€544,54) ben ik de eigenaar en ik maak een gebogen dubbele beugel over het carter heen als nieuwe bevestiging voor de uitlaat. Deze zit rotsvast.
Een standaard snelle Sito uitlaat eronder zorgt voor een mooi diep geluid. Door de aanrijding zit er een minimale luchtsleuf in het luchtfilter, wat een gierend geluid maakt als je gasgeeft; net een turbo. Met een flink pakket losse stickers werk ik alle kapschade weg. Ik verbouw en monteer een koplamprooster van een Puch Zip aan de voorzijde, ik monteer kristalwitte glazen voor de richtingaanwijzers en het achterlicht, van mijn oude werk heb ik nog een achterlichtlamp uit Taiwan die in vele kleuren gaat ronddraaien zodra je remt.
Als kers op de taart bestel ik een handgemaakte zadelhoes uit Frankrijk; die fabrikant deed ook de zadels voor bijvoorbeeld Paris-Dakar motorfietsen in opdracht. Het resultaat? Een geweldig rijdende scooter die zo rond de 65 km/uur reed, met een te gek geluid als je optrok en die nóóit problemen heeft gehad. Kwalitatief hetzelfde gevoel als bij mijn eigen, eerste Puch Maxi, die ik nog steeds heb op dat moment.
Deze Buxy had een opbergvak in de voorkap onder de koplamp; de stalen benzinetank zat onder het zadel. De scooter had veel positiefs bekijks in de regio. Vooral de verlichting en het zadel waren vaak reden voor een kort gesprek. Ik kon hem met een kleine 900 gulden winst verkopen aan een kennis van me; die was er helemaal gek van. Voor het totaalbedrag kon ik met korting een gloednieuwe Peugeot Vivacity kopen, dus waarom niet?
Ik kocht van de verkoop die nieuwe Vivacity. Een dag na de verkoop van deze Buxy zag ik mijn kennis weer: in het verband en met grote tranen. Hij had de scooter opgevoerd en kon hem niet de baas, met een grote aanrijding tot gevolg. De Buxy was wederom total loss en kon niet meer gered worden. We hebben samen een flink potje gejankt om die scooter. Die Buxy was mijn alles.