Het is 2013 als we de onderneming beginnen en ik kan wel een reclame- en bezorgmodel aanschaffen. Omdat we hem ook privé gebruiken, valt de keuze op een Microcar Virgo III De Luxe; een tweedehandsje voor een weggeefprijs. Hij is dan al aan het einde van zijn economische levensduur en heeft eigenlijk groot onderhoud nodig. Maar: hij rijdt, en de begrenzer is verwijderd, wat in de praktijk betekent dat je 70-75 km/uur kan halen op zijn top.
Er wordt vaak lacherig gedaan over brommobielen, maar als je er eenmaal eens in hebt gereden, ben je gegarandeerd om. Niets oudbollig, maar hip, modern en pittig. De carrosserie is van kunststof en het chassis is van aluminium. Niets roest! En bovendien is het erg lichtgewicht, wat zich vertaalt in een pittig vervoermiddel wat snel optrekt en zuinig is in gebruik.
Het is een CVT, een variabele transmissie, net zoals bij scooters, dus een volautomaat. De koplampen zijn van een Citroën AX en de achterlichten van een Opel Corsa. Je krijgt op dit model halogeen verstralers en dat is ruimschoots voldoende. Het motorblok is een Kubota 520 cc diesel, die ook in motorboten wordt gebruikt. Het zijn dus allemaal vrij eenvoudig te verkrijgen onderdelen.
De 4 gegoten aluminium velgen zijn standaard op dit model, met 4 schijfremmen rondom. Naast de ruitenwisser voor (3-standen) ook een ruitenwisser achter en achterruitverwarming is wederom standaard op dit model. De ruiten in de beide portieren zijn elektrisch te bedienen, je krijgt centrale slotvergrendeling op afstandsbediening erbij. De vorige eigenaar had er ook een anti-diefstal alarm op laten zetten. Dit model had luxe metallic lak in het lichtgroen, wat na al die jaren nog steeds glom.
Aan de binnenzijde een luxe auto interieur, beide passagiers zitten niet krap en hebben voldoende ruimte. Het dashboard is modern met alle functies inbegrepen, zoals stuur met claxon, richtingaanwijzers, bediening voor o.a. verlichting en parkeerverlichting, ventilatie, verwarming, airco, radio-cd speler, enzovoorts. De passagierszijde heeft een dashboardkastje, en rondom de transmissiepook bediening en handrem is een vakje voor muntgeld of losse items.
De bekleding van de stoelen en de deurpanelen is speels en sportief en alles voelt jong en luxe aan. Ook een mist achterlicht ontbreekt niet. Ze zien er klein uit van buiten, maar blijken zeer ruim van binnen. De tankinhoud is ruim 20 liter en dat is goed voor ruim 350 kilometer in de praktijk.
De achterklep gaat open en daar is ruimte voor 4 stapelkratten en nog wat er op. Ruim voldoende om boodschappen te halen. In de vakantie zijn we ermee van Zwolle naar Lierop gereden; natuurlijk liep hij wat sneller dan normaal, maar de rit verliep probleemloos. Ik heb een keer nieuwe banden gekocht een standaard 13 inch maat die overal verkrijgbaar is, en ik heb een keer de remblokken laten vervangen bij de garage voor een spotprijsje. Qua onderhoud kun je hem echt met een scooter vergelijken wat dat betreft.
We kochten dit afgedankte model toen het al 12 jaar oud was en hij eigenlijk al op was, maar we hebben er ruim anderhalf jaar lang dagelijks plezier van gehad. We hadden zelfs een speciale Hot Wheels sticker gemaakt en die achterop geplakt, het was tenslotte ook vervoer voor de onderneming. Uiteindelijk is hij verkocht en verscheept naar het Oostblok, waar hij waarschijnlijk weer verder is opgelapt.
Mochten we ooit wéér zo'n fijn machientje voor de juiste prijs vinden, dan doen we dat direct. Niets dan lof over deze fijne Microcar.