Hier Zit Een Luchtje Aan

Een lekker luchtje doet wonderen. Dat is al sinds oudsher bekend. Lekker ruiken is voor iedereen anders. Je hormonen, je natuurlijke lichaamsgeur, je transpiratie, ja zelfs je voeding heeft allemaal invloed op hoé je ruikt en hoe je op je allerbest ruikt. Maar waar begint het, met lekkere luchtjes? Vaak in de pubertijd. Natuurlijk, als je nog kind bent, dan zijn er al die aparte flesjes en busjes in de toilet- en doucheruimte bij je thuis of bij familie. Allemaal kleine hoeveelheden met gekleurde vloeistoffen die te pas en te onpas worden opgedaan door het gezin of de familie.

Maar als je puber bent, dan begint de interesse pas goed. Tijdens zomervakanties of vakantiekampen groeit die interesse naar een lekker luchtje exponentieel. Lekker ruiken trekt niet alleen aan, het geeft ook een zekere status en bouwt aan het karakter. We onderscheiden in het algemeen 3 verschillende lekkere luchtjes voor persoonlijk gebruik:

  • parfums - dit zijn dure geconcentreerde vloeistoffen met oliën die erg lang blijven werken qua geur, en daardoor tot de duurste luchtjes behoren.
  • eau de cologne - de meest gebruikte en verdunde versie van een parfum, vaak vermengd met vluchtige alcohol, en daardoor korter effectief.
  • eau de toilette / aftershave - dames- en herenversies van nóg meer verdunde versies, goed voor kortdurend effect.

Een goed parfum bestaat uit heel veel verschillende stoffen, die in de juiste hoeveelheden zijn samengevoegd. Hierdoor kan een goed parfum ook soms enkele dagen effectief zijn geur blijven verspreiden na gebruik. En daar is de prijs dan ook naar. De andere twee categorieën zijn verdunde versies daarvan met een kortere gebruiksduur qua effect, maar een goede eau de cologne kan soms ook langer dan één dag effectief zijn en blijven.

Ik weet nog goed hoe ik begin jaren '80 mijn eerste Philips scheerapparaat kocht. Ik was 15 en kreeg 'windharen'; het begin van gezichtshaar. Hoe stoer voel je je dan, als je begint met scheren? Héél stoer natuurlijk. En waar geschoren wordt, daar moet ook een aftershave worden gebruikt. Op dus naar de drogisterij, waar planken volstonden met verschillende merken flesjes in alle soorten en maten. 

Wat te kopen? Ruiken aan alles wat los en vast staat, zo begin je. Je weet immers niet wélke geur goed bij jou past, en op die leeftijd telt het status hebben van een goed merk natuurlijk ook nog eens. En je wilt ook niet als de rest van de klas of groep hetzelfde ruiken. 

Mijn keuze als 15-jarige viel destijds op het merk Blue Stratos, een citroen frisse aftershave in een blauw flesje met lange verschroomde dop er op. Ik vond het flesje mooi met de vogel erop afgebeeld. Het rook lekker fris en prikte natuurlijk enorm op het gezicht, omdat de huis nog niet aan scheren was gewend.

Maar ik gebruikte het jarenlang trouw. Tot ik vier jaar later van een vriendin een verrassing kreeg onder mijn kussen van het bed. Die had ze voor mij achtergelaten na een heerlijke dag samenzijn. Het bleek een flesje eau de cologne van het merk John Player Special.

Behalve dat deze geur langer bij je bleef na gebruik, was het ook een zeer bekend jetset merk in de jaren '70 en '80. Status dus. Deze geur heb ik bijna 10 jaar achtereen gebruikt, veel langer dan de relatie standhield, maar de geur paste persoonlijk gewoon heel erg goed bij mij, en wat goed bevalt, dat blijf je gebruiken tenslotte.

Dan zijn we inmiddels achter in de jaren '90 beland en kom ik veel in de lokale horeca, waar ik met de eigenaar regelmatig meega voor diverse klusjes. Die vriendschap met hem zorgt er voor dat we een keer samen bij de drogist terechtkomen en hij er een geur tussenuit pakt waarvan hij zegt dat die precies het beste bij mij past.

Het is de eau de toilette Dark Blue van Hugo Boss. En inderdaad: deze geur is precies diegene die mij goed past. En ook al is het een eau de toilette, hij blijft bij mij langer nageuren, net zoals bij de een eau de cologne. Een diepe rijke geur, fris en kruidig tegelijk, maar ook nadrukkelijk aanwezig, precies in de juiste verhouding. Ik gebruik deze geur nu ruim 20 jaar en zal hem nog heel lang blijven gebruiken.

Natuurlijk verandert door de jaren je persoonlijke voorkeur net zo als je persoonlijke lichaamsgeur. En zo blijf je ook op zoek naar weer nieuwere of andere geuren. Zo is in een hete zomer tijdens een dagje weg of zomervakantie ook Shock van Calvin Klein erg verfrissende eau de cologne. En voor de herfst en winter is dan The Game van Davidoff eau de toilette weer een verrassende afwisseling.

Aan status deed ik niet en doe ik niet, aan lekkere en vooral ook passende luchtjes doe ik echter wél en tijdens je leven is het dan ook een aangenaam plezier als je een perfecte bij jou passende geur ontdekt.

Video's

 
59 Views

Wie Ik Ben

oprichter en oud-voorzitter Puch Touring Club Nederland 1987 t/m 1994, oprichter en oud-voorzitter Stichting Bevordering Bromfietsgebruik 1991 t/m 1994, oprichter en oud-webmaster De Grootste Puch Maxi Site Ter Wereld 1998 t/m 2001, naamtegel @ Boompjeskade, Rotterdam sinds 1998, naam in atomen geschreven op aluminium target marker, geland door Hayabusa ruimtesonde in 2005 op asteroide 1998 SF 36, oprichter en oud-webmaster Back to Lowlands community 2001 t/m 2009, officieel verkozen tot 'Ultimate Diehard Lowlander' door Oor Magazine in  2005, oprichter en oud-webmaster Low-Lands.nl fansite 2005 t/m 2022, officieel verkozen tot Time Magazine's 'Person Of The Year' 2006, oud-recensent MusicFrom.nl 2006 t/m 2013, co-houder van 1 wereldrecord in 1986 en 2 wereldrecords in 2008, oud-recensent 3voor12 Overijssel 2007 t/m 2009, oprichter en oud-webmaster Nirwana Tuinfeest startpagina 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster NirwanaFestival twitter 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster Zwolz.nl wijkwebsite Zwolle Zuid 2010 t/m 2012, directeur/eigenaar en oprichter van webshop Pandorrah.nl 2012 t/m heden, naam naar Mars gevlogen aan boord van NASA's Orion Flight Test 2014, oprichter en oud-webmaster spellensite Collect.One 2015 t/m 2020, oprichter en oud-webmaster 27MC.org 2020 t/m 2021

Waar Ik Voor Sta