Verticaal Heeft De Toekomst

Verticaal heeft de toekomst. Wat houdt dit precies in? In het kort geldt dit met name voor de huidige grote steden wereldwijd, waar de dichtheid van de bevolking en de dichtslibbende wegen een groot probleem vormen, of zullen gaan vormen. Tel daarbij op dat bij een ramp of oorlog iedereen tegelijk wég wil uit een stad, dit voor nóg meer problematiek gaat zorgen.

Wat heeft dit met verticaal te maken? Alles, we nemen je mee de toekomst in. Om groeiende aantallen stedelijke bevolking van goederen en voedsel te voorzien, is het noodzakelijk dat de huidige steden wereldwijd aanpassingen gaan doen aan de infrastructuur. Gelukkig gebeurt dat al op veel plaatsen. Een mooi voorbeeld is wereldstad Rotterdam. Daar wordt het hart van de stad 'vergroent' door rijbanen voor autoverkeer te vervangen voor functioneel groen. Meer bomen zorgen voor meer schaduw 's zomers en meer mensen kunnen gebruik maken van de electrische fiets of scooter.

Meer frisse en gezonde lucht in de steden is een eerste stap in verticaal denken (bomen in plaats van tegels). In Frankrijk worden alle daken 'vergroend' met zonnepanelen of een groentetuin. In Utrecht is een hele doorgangsweg door de stad vervangen door een grote singel met groen om langs te wandelen.

Een ander punt in verticaal denken is letterlijk de hoogte in bouwen. Allereerst voor de mensen die er wonen. Nieuwe woontorens gaan ook perken en bomen langs de buitenzijde aanleggen. Ook dit zorgt voor verkoeling in de stad en frisse lucht.

Maar vervoer van goederen en levensmiddelen (een pak melk, een postpakketje, of een bankstel) zal ook moeten veranderen in een vertical toekomst. Waar nu nog vrachtwagens de binnensteden in moeten rijden, en weer uit, neemt dit veel tijd en steeds duurder wordende brandstof in beslag, met als gevolg duurdere producten.

Laten we eerst beginnen met de postpakketjes. Drones gaan het werk doen, 24 uur per dag en geruisloos. Via een app kun je zélf je bezorgpunt én -tijdstip bepalen van je pakket. In het centrum van grote steden zullen nieuwe torens worden gebouwd, te vergelijken met een soort bijenkorf, waarbij de bijen zijn vervangen door drones.

In de toren zijn ze in ruststand en worden ze via inductie opgeladen. Onderaan de toren verschijnt slechts één vrachtwagen om alle pakketten voor een etmaal af te leveren. Zodra via de app jouw pakket aan de beurt komt, zal de drone zijn pakketje onderaan de toren ophalen en dit volledig via GPS naar je toe brengen via de lucht. 

Woon je in een woning op de grond, dan richt de drone zich op een tegel met een unieke QR-code, die bij je huis hoort. Dáár zal de drone landen en het pakket bezorgen, om daarna weer terug te keren naar de toren. 

Dit vermindert het grondverkeer aanzienlijk, zodat het rustiger wordt in de binnensteden qua grondverkeer en het verlaagt de kosten van pakketbezorging ook nog eens, plus je krijgt een betere en persoonlijke 24-uurs bezorging tot je mogelijkheden.

Een ander verticaal gebouw wat de binnensteden in zal komen is de zogenaamde Sky Farm: een groot glazen gebouw waar door robots het hele jaar gewassen en groenten worden geteeld en gekweekt en waar de stedeling zijn verse groente en fruit voortaan vandaan krijgt. Het voordeel? Verser kan niet! De weg naar de consument is zo het kortst en is alles met recht vers te noemen.

Doordat robots dit werk gaan verrichten 24 uur per dag en 365 dagen per jaar, zal de opbrengst 100-voudig zijn in de praktijk, ten opzichte van de huidige akkerbouw. De prijzen van verse groente en fruit zullen spectaculair dalen in de praktijk en er zal een overvloed aan voedsel ontstaan. Op deze manier kan de planeet voor wel 50 miljard mensen voedsel verbouwen zonder enig probleem.

Robotisering en automatisering zullen het verticaal bouwen niet alleen bevorderen, maar ook voor overvloed gaan zorgen, een overvloed aan vers voedsel en water gaan brengen, de steden 'vergroenen' en zorgen voor de broodnodige verkoeling en frisse lucht, waar iedereen nu zo naar verlangd.

Verticaal heeft de toekomst en Nederland doet volop mee!

Video's

 
79 Views

Wie Ik Ben

oprichter en oud-voorzitter Puch Touring Club Nederland 1987 t/m 1994, oprichter en oud-voorzitter Stichting Bevordering Bromfietsgebruik 1991 t/m 1994, oprichter en oud-webmaster De Grootste Puch Maxi Site Ter Wereld 1998 t/m 2001, naamtegel @ Boompjeskade, Rotterdam sinds 1998, naam in atomen geschreven op aluminium target marker, geland door Hayabusa ruimtesonde in 2005 op asteroide 1998 SF 36, oprichter en oud-webmaster Back to Lowlands community 2001 t/m 2009, officieel verkozen tot 'Ultimate Diehard Lowlander' door Oor Magazine in  2005, oprichter en oud-webmaster Low-Lands.nl fansite 2005 t/m 2022, officieel verkozen tot Time Magazine's 'Person Of The Year' 2006, oud-recensent MusicFrom.nl 2006 t/m 2013, co-houder van 1 wereldrecord in 1986 en 2 wereldrecords in 2008, oud-recensent 3voor12 Overijssel 2007 t/m 2009, oprichter en oud-webmaster Nirwana Tuinfeest startpagina 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster NirwanaFestival twitter 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster Zwolz.nl wijkwebsite Zwolle Zuid 2010 t/m 2012, directeur/eigenaar en oprichter van webshop Pandorrah.nl 2012 t/m heden, naam naar Mars gevlogen aan boord van NASA's Orion Flight Test 2014, oprichter en oud-webmaster spellensite Collect.One 2015 t/m 2020, oprichter en oud-webmaster 27MC.org 2020 t/m 2021

Waar Ik Voor Sta