Het is: .

Robo Rally

SpelRobo Rally
Jaar1994
UitgeverRichard Garfield Games, Wizards Of The Coast, Avalon Hill, Enigma, 999Games, Hasbro
Soortbordspel
Spelers2-6
Leeftijd12+
Speelduur30-120 minuten
UitbreidingenArmed and Dangerous, Crash and Burn, Grand Prix, Radioactive

Het is 1994 en spelmaker Richard Garfield staat aan het begin van een legendarische spel-carriere, waarbij zijn grote doorbraakwereldwijd start met het collectible card game 'Magic: The Gathering'. Een ongekend fenomeen wat een hele industrie wereldwijd heeft opgezet, maar dat is een ander verhaal. Zijn andere ontwerp dat jaar is 'Robo Rally', wat binnen de bordspellen een nieuwe revolutie aanzet.

Het verhaal is simpel: in 'Robo Rally' is een fabriek op hol geslagen en moeten de robots rennen voor hun leven naar de uitgangen. Dit kunnen ze maar op één manier: jij moet ze programmeren. Simpel toch? Maar schijn bedriegt...

In deze eerste uitgave zitten naast 6 gegoten tinnen robot miniaturen maar liefst 8 speelborden. Elk bord is een plattegrond van de fabriek en alle borden zijn op alle manieren aan elkaar aan te sluiten. Je kunt er één gebruiken bij 2 spelers, of alle 8; jij bepaalt.

Onder elke robot staat op de voet een pijl afgebeeld; dit is de richting die de voorkant van de robot weergeeft. Om het spel te beginnen krijgt iedereen een virtuele versie (token) van zijn eigen robot geleverd, plus10 schadetokens, plus 2 reserveleven tokens. De spelers leggen hun virtuele robot token in een zelf te kiezen richting op het eerste speelbord, op het vakje met de naam van het speelbord, op elkaar. Hier komen worden straks de robots uit de hele fabriek virtueel naartoe getransporteerd en kan het spel beginnen.

Speler leggen vervolgens een finishvlag token op één van de vakken van het speelbord; dit geeft de uitgang aan waar iedere speler naartoe moet met zijn eigen robot. Vervolgens worden alle speelkaarten geschud. Iedere speler krijgt vervolgens blind 9 kaarten uit het deck. Hiervan moeten er 5 gebruikt gaan worden om de robot te laten bewegen. Elke kaart representeert een stap in de programmering van de robot: 1 vooruit, 2 vooruit, 3 vooruit, 1 achteruit, bocht linksom, bocht rechtsom, en 180 graden draaien. Wat je krijgt is wat je kunt. Je programmeert de robot in 5 kaarten door deze geblindeerd voor je neer te leggen van links naar rechts; de resterende kaarten worden teruggelegd op de overgebleven kaartstapel.

Elk speelbord is een stuk plattegrond van de fabriek waar wordt gespeeld. Het speelbord bestaat uit 12 x 12 vakken en elk vak kan een spelelement bevatten zoals bijvoorbeeld lopende banden, valkuilen, muren, laserstralen, pletters, duwers, olievlekken, radioactieve plaatsen, water, transporters en reparatievakken. Deze zijn in een bepaalde volgorde allemaal effectief in het spel en op de robots die in zo'n vak staan. Sommige elementen werken elke speelbeurt, andere op bepaalde zetten.

Als iedereen klaar is met programmeren, draait iedereen tegelijk zijn eerste programmeerkaart om. Bovenaan de kaart staat een uniek programmeernummer; de speler met het hoogste nummer moét als eerste zetten, en dan is de speler met het lagere getal aan de beurt, tot iedereen zijn zet heeft gedaan. Sta je nu alleen op een vakje zonder andere virtuele robottokens, dan verwissel je de token eenmalig voor je het echte miniatuur. Sta je nog met andere robots op hetzelfde vakje, dan blijf je voor de volgende ronde ook virtueel net zolang tot je uniek op een vakje terecht komt. 

Nadat de laatste speler zijn robot heeft verplaatst en iedereen heeft gewisseld van virtueel naar echte miniatuur, komen de spelelementen aan bod in specifieke volgorde. Lopende banden, afgronden, draaiers, duwers, laserstralen, enzovoorts doen hun werk. Hierdoor komen de robots dus anders te staan!! Dit levert elke robot wel of geen bepaalde schade op, afhankelijk waar men zich bevindt. Robots kunnen elkaar ook wegduwen als ze niet langer virtueel meer zijn.

Wordt je van het speelbord afgeduwd, dan ben je dood voor de rest van de ronde met speelkaarten. Hierna kun je een virtueel token inleveren om weer als virtuele robot op het eerste vakje opnieuw te beginnen. Je hebt dus 3 levens in totaal. Kom je in de afgrond terecht, dan ben je ook dood. Bordelementen kunnen schade aanrichten aan je robot. Voor elke schade draai je één schadetoken om. Je kunt schade aan het einde van de 5 speelbeurten repareren als je op de 5e beurt eindigt op een reparatievakje. Een vakje met één sleutel geeft aan dat je één schade kunt repareren; een vakje met 2 sleutels betekent dat je 2 schade mag repareren. 

Schade is belangrijk, want voor elke schadepunt ontvang je 'de volgende speelronde met 5 beurten één kaart minder! 

  • 1 schade = 8 kaarten ontvangen, waarvan je er 5 moet programmeren
  • 2 schade = 7 kaarten ontvangen, waarvan je er 5 moet programmeren
  • 3 schade = 6 kaarten ontvangen, waarvan je er 5 moet programmeren
  • 4 schade = 5 kaarten ontvangen, waarvan je er 5 moet programmeren

De schades hierna zijn zo ernstig aan je robot, dat steeds een laatste kaart in het geheugen blijft hangen en dus een vaste zet gaat worden:

  • 5 schade = 4 kaarten ontvangen, waarvan je de eerste 4 moet programmeren en de laatste blijft vastzitten in het geheugen
  • 6 schade = 3 kaarten ontvangen, waarvan je de eerste 3 moet programmeren en de laatste 2 blijven vastzitten in het geheugen
  • 7 schade = 2 kaarten ontvangen, waarvan je de eerste 2 moet programmeren en de laatste 3 blijven vastzitten in het geheugen
  • 8 schade = 1 kaarten ontvangen, waarvan je de eerste kaart moet programmeren en de laatste 4 blijven vastzitten in het geheugen
  • 9 schade = 0 kaarten ontvangen,  en alle kaarten blijven vastzitten in het geheugen
  • 10 schade = dood

Overal is dus chaos, de volgorde van spelen verandert constant en je robot kan weleens komen te staan waar je hem helemaal niet wilt hebben, zodat je programmering ook niet meer klopt, met hilarisch spelverloop tot gevolg. Er zijn ook nog bonuskaarten die je robot kan verdienen, waarmee je voordelen krijgt zoals extra wapens, extra geheugen, of extra opties.

Direct bij de introductie bleek het spel een groot succes: in de jaren erna kwamen er zelfs uitbreidingssets met extra borden, nieuwe bordelementen, nieuwe bonuskaarten, enzovoorts,wat eveneens een groot succes bleek te zijn. Er werd ondertussen ook levend Robo Rally geintroduceerd op speeldagen, waarbij je zélf de robot op een groot speelveld kon worden en je werd geprogrammeerd door andere bezoekers. Ook speeltoernooien met prijzen werden georganiseerd.

Avalon Hill en Enigma namen de productie en licentie over in dezelfde vorm, maar in 2016 kwam Garfield zelf met een opnieuw uitgewerkte variant uit. Dit nieuwe spel speelt wat sneller en soepeler, maar komt tekort als het gaat om de inhoud van de doos met kleine kaartjes en sub-borden en wat gestroomlijnde regels. De eerste versies blijven wat ons betreft dan ook veruit favoriet.

En hoewel het originele spel al jaren uit roulatie is, zijn er dankzij het moderne internet nog hele groepen spelers die elkaar vinden en het levend houden. Deze liefhebbers kunnen ook hun eigen borden ontwerpen en afdrukken op papier, dankzij wat handige programmeurs.  Één van die stukjes software stamt uit 2008 en werkt nog steeds op alle Windows computers. We geven het door aan jou als Freeware en je kunt het hier downloaden:

Het spel is gewoon razend leuk, er zijn oneindig veel variaties mogelijk en je kunt de originele versie en de uitbreidingssets nog hier en daar in kringloopwinkels tegenkomen. Direct aanschaffen is ons advies!!

Wie Ik Ben

oprichter en oud-voorzitter Puch Touring Club Nederland 1987 t/m 1994, oprichter en oud-voorzitter Stichting Bevordering Bromfietsgebruik 1991 t/m 1994, oprichter en oud-webmaster De Grootste Puch Maxi Site Ter Wereld 1998 t/m 2001, naamtegel @ Boompjeskade, Rotterdam sinds 1998, naam in atomen geschreven op aluminium target marker, geland door Hayabusa ruimtesonde in 2005 op asteroide 1998 SF 36, oprichter en oud-webmaster Back to Lowlands community 2001 t/m 2009, officieel verkozen tot 'Ultimate Diehard Lowlander' door Oor Magazine in  2005, oprichter en oud-webmaster Low-Lands.nl fansite 2005 t/m 2022, officieel verkozen tot Time Magazine's 'Person Of The Year' 2006, oud-recensent MusicFrom.nl 2006 t/m 2013, co-houder van 1 wereldrecord in 1986 en 2 wereldrecords in 2008, oud-recensent 3voor12 Overijssel 2007 t/m 2009, oprichter en oud-webmaster Nirwana Tuinfeest startpagina 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster NirwanaFestival twitter 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster Zwolz.nl wijkwebsite Zwolle Zuid 2010 t/m 2012, directeur/eigenaar en oprichter van webshop Pandorrah.nl 2012 t/m heden, naam naar Mars gevlogen aan boord van NASA's Orion Flight Test 2014, oprichter en oud-webmaster spellensite Collect.One 2015 t/m 2020, oprichter en oud-webmaster 27MC.org 2020 t/m 2021. alle artikelen op deze site zijn 100% door mensen gemaakt en geschreven.

Waar Ik Voor Sta