Aaahh... Mastermind. Het spel met op de doos zo'n intelligent lijkende man met daarachter een vrouw. Alsof je slimmer werd na het spelen van dit spel. Tot een bepaalde hoogte klopte dit ook wel, want om te winnen moest je denken in codes, goed leren onthouden en je creatieve inzicht werd er ook door vergroot, als kind.
In twaalf speelrondes moest je de vierkleurige combinatie van je tegenstander zien te ontmaskeren. Nadat je vier gekleurde pionnen in het spelbord had gestoken, reageerde je tegenspeler met 2 kleuren speldjes. bij de ene kleur klopte een pion van jou, maar stond hij nog niet op de juiste plek, en bij de andere kleur klopte jouw pion en stond hij ook op de juiste plek.
Wie slim speelde (en dat was goed mogelijk) kon de code kraken (raden) bínnen de 12 beurten. Was je na de twaalfde beurt nog niet geslaagd, dan had je verloren. We hebben heel wat uren spelend doorgebracht achter dat roodbruine speelbord. Tegenwoordig zijn er veel varianten verkrijgbaar, maar ook hier wint het origineel met gemak van de rest. Je kon in alle stilte nadenken en je kreeg inzichten in codes.