Computerspellen Door De Jaren Heen

Computers en spelletjes. Ze lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar de computer (van het Engelse 'compute' of berekenen) werd ontwikkeld als een elektronisch hulpapparaat voor ingewikkelde berekeningen, werd al in de jaren '60 getracht om ook te ontspannen met diezelfde machine. 

Een algemene misvatting hierbij is dat velen denken dat het spel 'Pong' het eerste échte computerspel was, is dit niet zo. Nee, dat was in de jaren zestig al weggelegd voor een elektronische versie van kogelslingeren, waarbij op een oscilloscoopmonitor een soort parabool werd weergegeven, die het wegschieten van een voorwerp vanaf een trebuchet  moest voorstellen en waarbij dan een object moest worden geraakt met precisie.

Dit spelletje werd echter uitsluitend door wetenschappers en assistenten gespeeld in laboratoria waar de dure computersystemen stonden opgesteld. 'Pong' werd pas commercieel ruim 10 jaar later beschikbaar, in de jaren '70. Zelf was ik 11 jaar, toen ik in 1977 een spelcomputer cadeau kreeg die bij de Blokker was gekocht. Een klein compact apparaatje met een aan-/uitschakelaar, een kabeluitgang voor het beeldsignaal en een 3-standen schakelaar voor de 3 ingebouwde spellen, zonder geluid én in zwart-wit: Pong (ofwel tennis), Badminton en Squash.

Deze merkloze kloon had de dubieuze naam '3-in-1 Videogame' en werd naast een adaptor en spelconsole met 2 paddles geleverd; een soort bedrade primitieve joystick, met enkel een draaiknop erop, meer niet. Met de draaiknop kon je je racket of paddle op het televisiescherm omhoog of omlaag bewegen, aangezien dat de enige actie was die je had binnen de 3 spellen. 

Er werd heel wat gespeeld op de console bij ons thuis, het was iets nieuws en spectaculairs, want opeens werd de televisie méér dan alleen een beeldbuis om naar te kijken, je kon nu spelenderwijs dingen op het scherm beïnvloeden. En hoe simpel 'Pong' ook was, het had een sterke aantrekkingskracht op een hele generatie kinderen, die voor het eerst met een computer in aanraking kwamen. De spelcomputer en de rekenmachine deden eind jaren '70 massaal hun intrede en worden tot de dag van vandaag nog steeds massaal gebruikt in huidige vormen.

Pong. Een zwart-witbeeld in 4:3 beeldverhouding en zonder geluid. Tennis spelen met een draaiknop op een bekabelde controller. Tegenwoordig lachen we er hard om, maar in die tijd was het revolutionair, nog nooit gezien én het was een heuse computer die in de woonkamer terecht kwam. Supermodern en betaalbaar.

Pong blijft leuk. Die eerste spelcomputer was natuurlijk de meest primitieve eerste generatie spelcomputer die er was. Atari timmerde aan de weg, maar dat waren Intellivision en Colecovision net zo. Maar Pong was voor de meesten de allereerste kennismaking met een computer, en dan een spelcomputer bovendien. Vrijetijdsbesteding zou voorgoed veranderen...

Wie Ik Ben

oprichter en oud-voorzitter Puch Touring Club Nederland 1987 t/m 1994, oprichter en oud-voorzitter Stichting Bevordering Bromfietsgebruik 1991 t/m 1994, oprichter en oud-webmaster De Grootste Puch Maxi Site Ter Wereld 1998 t/m 2001, naamtegel @ Boompjeskade, Rotterdam sinds 1998, naam in atomen geschreven op aluminium target marker, geland door Hayabusa ruimtesonde in 2005 op asteroide 1998 SF 36, oprichter en oud-webmaster Back to Lowlands community 2001 t/m 2009, officieel verkozen tot 'Ultimate Diehard Lowlander' door Oor Magazine in  2005, oprichter en oud-webmaster Low-Lands.nl fansite 2005 t/m 2022, officieel verkozen tot Time Magazine's 'Person Of The Year' 2006, oud-recensent MusicFrom.nl 2006 t/m 2013, co-houder van 1 wereldrecord in 1986 en 2 wereldrecords in 2008, oud-recensent 3voor12 Overijssel 2007 t/m 2009, oprichter en oud-webmaster Nirwana Tuinfeest startpagina 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster NirwanaFestival twitter 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster Zwolz.nl wijkwebsite Zwolle Zuid 2010 t/m 2012, directeur/eigenaar en oprichter van webshop Pandorrah.nl 2012 t/m heden, naam naar Mars gevlogen aan boord van NASA's Orion Flight Test 2014, oprichter en oud-webmaster spellensite Collect.One 2015 t/m 2020, oprichter en oud-webmaster 27MC.org 2020 t/m 2021. alle artikelen op deze site zijn 100% door mensen gemaakt en geschreven.

Waar Ik Voor Sta