(Eddi Laumanns aka RX-Guru - Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0)
Jan de Rooy. Bijgenaamd "de Beer". Eeuwig verbonden als boegbeeld van de Parijs-Dakar Rally. Een echte Hollandse Held. Hij zette Nederland als grote speler binnen de vrachtwagenrally op de kaart.
De fors en nors ogende, maar uiterst sympathieke Jan was van 1969 tot en met 1981 al motorcoureur, waarmee hij vele nationale en internationale titels behaalde. Ook bezat hij een eigen transportbedrijf waar natuurlijk het lokale DAF trucks onderdeel van uitmaakte. En juist de fabrikant wilde dat hij met vrachtwagens aan de gang ging; iets wat hij sinds 1982 deed.
Eerst nog met eigen materieel, waarmee hij in 1982 derde werd en eveneens in 1983. In 1985 klom hij al op naar de tweede podiumplek. Maar als geoefend rijder in de zwaarste rally aller tijden begon Jan ook (in samenwerking met DAF) eigen machines te bouwen die nét wat beter bestand bleken tegen de mokerslagen van de zware woestijnrally. En hoewel in 1982 hij meedeed met 'De Neus', een licht aangepaste DAF NTT2800, en in 1984 met het 'Tweekoppig Monster', werd zijn deelname internationaal opvallender met 'The Bull' in 1985.
Ik weet nog dat ik als tiener de diverse trucks in het echt kon aanschouwen tijdens een dag midden op De Lijnbaan in Rotterdam. Zeer indrukwekkend om deze kolossale machines in levensecht te zien.
(beide foto's: P. Kemps - CC BY-SA 3.0)
In 1987 komt Jan met de imposante TurboTwin II en pakt hij op spektaculaire wijze de eerste plaats. Op superhoge snelheden passeert hij de andere voertuigen in de woestijn. "The sky is the limit", zo lijkt het. En in 1988 komt Jan daarom met twee trucks aan de start, de DAF TurboTwin 95 X1 met maar liefst 1200 PK aan vermogen. Ook nu wordt op het scherpst van de snede in de woestijn gestreden, en dat loopt verkeerd af voor het tweede team, met dodelijk afloop.
Jan besluit zich om hierna per direct uit de race en ook uit de rally terug te trekken. Heel begrijpelijk. Parijs-Dakar is dan ook een onverbiddelijke rally met vele dodelijke slachtoffers.
(links: carjager.com . Rechts: P. Kemps - CC BY-SA 3.0)
Zijn zoon Gerard weet hem echter toch weer genoeg te motiveren om mee te gaan doen, en vanaf 2002 zien we ook Jan weer jaarlijks terugkeren met verschillende (merken) vrachtwagens en wisselend succes. Maar ten tijde van de kredietcrash van 2008 vindt hij het persoonlijk niet te verteren dat hij zo'n dure hobby heeft terwijl veel werknemers in onzekere tijden zitten en in 2009 stopt hij dan definitief met rallyrijden. Het tijdperk van de Rooy is gesloten.
Gisteren, 30 januari 2024, is Jan de Rooy overleden op 80-jarige leeftijd. De man was ondernemer, rallyrijder en -winnaar, maar vooral een technisch visionair en letterlijk bouwer van het eigen succes. Met recht een Hollandse Held, die geschiedenis heeft geschreven waar elke Nederlander trots op is. Rust zacht Jan, je race is gelopen. Je hebt de woestijn bedwongen.
{youtube}https://www.youtube.com/watch?v=dfi5XO1T6aU{/youtube}