Uitgave: Wizards Of The Coast
Jaartal: 1998
Soort: collectible card game
Aantal Kaarten: 162
Prijs Starter Origineel: $ 5,50 (40 kaarten)
Prijs Booster Origineel: $ 2,20 (12 kaarten)
Spelconcept:
Speltechnieken:
Artwork:
Laten we vooraf even duidelijk zijn: het gaat ons er niét om of een spel destijds flopte of succesvol was. Het gaat ons er ook niet om wat persoonlijke meningen van spelers / verzamelaars waren. Het gaat ons ook niet om verzamelwaardes of huidige prijzen. Het gaat ons maar om hoofdzakelijk één ding: is het spel het spelen / verzamelen waard vandáág de dag?
Eind jaren '90 wist Wizards Of The Coast in één klap drie nieuwe licenties binnen te slepen. En wat doe je dan als je het als bedrijf al héél erg druk hebt? Dan pas je het K.I.S.S. (Keep It Simple, Stupid!) principe toe. Géén luiheid, maar uit pure noodzaak en tijdsdruk geboren. Creatief als men is bij Wizards, werd alles in één keer handig gepromoot als een revolutionair nieuw spelsysteem: het ARC System.
Men hád natuurlijk al 'Magic: The Gathering' in eigen stal, dus dat werd de basis voor het ARC System. In principe kun je zeggen "Magic Light". Door nog maar met 3 fracties/kleuren in plaats van 5 te werken, én een heleboel spelregels overboord te zetten, was het ARC System niets anders dan een snel en simpel spelletje 'Magic' spelen. Doel van het spel: zorgen dat je tegenstander(s) zo snel mogelijk door hun drawdeck heen raken. Degene die geen kaart meer kan trekken, verliest het spel. Simpel.
Je hebt Resources om te trekken en te gebruiken, kaarten met casting kosten om te spelen en te gebruiken, aanvalskracht en verdedigingskracht. En dat was het wel zo'n beetje. Om het positief te brengen kun je zeggen dat 'C-23' een ideaal kennismakingsspel is voor beginnende cardgamers. Naast 'C-23' werden eveneens 'Xena: Warrior Princess' en 'Hercules: The Legendary Journeys' uitgebracht in datzelfde jaar, alle drie gebruikmakend van het ARC System.
Het hele ARC System houdt in dat je de kaarten van elkaars cardgames kunt mixen en gebruiken om te spelen. Op zich een leuk idee. En 'Xena' en 'Hercules' behoorden ook tot dezelfde franchise, maar 'C-23' is een geheel ander verhaal, en dat heeft ervoor gezorgd dat het hele systeem, én de 3 card games nooit een succes zijn geworden. 'C-23' is gebaseerd op de comics van Jim Lee, en die zijn ook geweldig om te lezen.
'C-23' bespreken we vanaf hier dan ook even los van de andere ARC System games. Met een basisset van 162 kaarten is het een bescheiden set, die eenvoudig te verzamelen is, ook nu nog. Het artwork is allemaal van Jim Lee zelf, en heel erg herkenbaar uit de comics. Vanuit dát standpunt is dit card game dan ook iets logisch. Zoals gezegd is het een eenvoudige versie van 'Magic', waarbij je in dit geval de hele kaartstapel van je tegenstander(s) aanvalt en uitroeit door ze te laten discarden. Je kiest één van de drie kleuren, bouwt eenvoudig een deck van zo'n 40 kaarten, en spelen maar.
Er kwamen destijds 8 pre-constructed startersets van elk 40 kaarten uit, elk met een eigen kracht en zwakheid. Anno 2022 is het nog steeds een leuk spel om te leren hoé card games werken, maar anno 2022 is 'Magic' nog steeds een gepubliceerd en razend populair spel, en 'C-23' niet. Mooi artwork uit de comics, leuk om snel te verzamelen, simpel om te spelen.