Het is: .

Second Sight: Star Trek CCG

Uitgave: Decipher
Jaartal: 1994
Soort: customizable card game
Aantal Kaarten: 363
Prijs Starter Origineel: $ 12,50 (60 kaarten)
Prijs Booster Origineel: $ 2,95 (15 kaarten)

Spelconcept:
Speltechnieken:

Artwork:


Laten we vooraf even duidelijk zijn: het gaat ons er niét om of een spel destijds flopte of succesvol was. Het gaat ons er ook niet om wat persoonlijke meningen van spelers / verzamelaars waren. Het gaat ons ook niet om verzamelwaardes of huidige prijzen. Het gaat ons maar om hoofdzakelijk één ding: is het spel het spelen / verzamelen waard vandáág de dag?

Het spel dat maar niet ten onder wil(de) gaan: 'Star Trek Customizable Card Game' van Decipher. Het spel was log, traag, zat vol fouten, kende verschillende versies, maar destijds was het ná 'Magic: The Gathering' het meest succesvolle cardgame. Laten we bij het begin beginnen. In 1994 lanceert Decipher zijn Star Trek verzamelkaartspel. Met een basis van 363 kaarten voldoende variatie om te spelen en indrukwekkend om te verzamelen. Binnen de kortste keren is het uitverkocht en de uitgever besluit om in 1995 met een ongelimiteerde oplage uit te komen. Voor de verzamelaars komt er een Collector's Tin met daarin alle kaarten in één keer.

Het verschil tussen die drie? De kaartrand, of "border" genaamd. De gelimiteerde eerste druk had een black border, de ongelimiteerde druk had een white border en de collector's versie had een silver border. Met black en white borders werd gespeeld, de silver borders waren uitgesloten van deelname, omdat zo iemand direct alle zeldzame kaarten ook had. Het spel was redelijk eenvoudig destijds: bouw een Spaceline met Ruimte en Planeet kaarten, leg er puzzels onder in de vorm van Dilemma kaarten die moeten worden opgelost door de aanwezige bemanning, en scoor de punten zodra de laatste puzzel is opgelost. Degene die als eerste 100 punten heeft behaald is de winnaar.

Je moest ook een Basis bouwen, en vervolgens schepen, shuttles, personeel, wapens en gereedschappen aanmelden en dan reizen naar een locatie op tijd Spaceline. Het spel had voorbereidingstijd nodig; een achilleshiel in het spel. Er waren geen 'kosten' verbonden aan het aanmelden en gebruiken van schepen en personeel, ook een minpunt. En toen kwamen de expansiesets. Steeds gemiddeld rond de 140 kaarten, mét steeds een extra regelboekje, omdat er nieuwe regels aan te pas kwamen. In het begin was dat nog te doen, maar toen er elke 3 maanden een nieuwe expansieset uitkwam, mét steeds extra regels, én nieuwe kaarttypes met nieuwe mogelijkheden, dan begrijp je waar het toe leidde.

Het spel werd onbegrijpelijk gecompliceerd: tijdens toernooien moest eerst worden overlegd, welke regels wél en niet golden, en daarmee ook welke kaarten werden uitgesloten van deelname. Ook het rappe tempo van het uitbrengen van expansiesets, leidde ertoe dat het spel onspeelbaar werd. Om het tij te keren bracht Decipher daarom in 1999 Type II van het spel uit. Het gehele spel werd opnieuw ontworpen en gestroomlijnd, alle fouten en traagheid werden gecorrigeerd en het artwork geheel aangepast.

Hierdoor kon het originele kaartspel niet samengaan met Type II. Hoewel het spel verbeterd was, bleef Decipher tegelijkertijd ook kaarten en expansiesets voor Type I uitgeven, wat natuurlijk al veel meer aanhangers, spelers en verzamelaars had. Voor die groep had Type II niet veel zin. Ook op toernooien bleef men voornamelijk Type I spelen. Type II, hoewel beter speelbaar, had gewoon geen bestaansrecht naast Type I, wat ook ondersteund bleef door Decipher.

Uiteindelijk stopte Type II, maar de hele terugval van Type I, mede door de vele fouten en traagheid die het concept had opgelopen in de praktijk, was ook in gang gezet. In het nieuwe millennium moest Decipher noodgedwongen de stekker uit het spel trekken.

Anno 2022 is 'Star Trek CCG' nog steeds alive and kicking! Hoe is dit mogelijk vraag je je af? Dit is een schoolvoorbeeld van the little engine that could: spelers hebben er namelijk geen afscheid van genomen. Er worden nog steeds wereldwijd toernooien gehouden, de spelers- en verzamelaarsbasis is nog steeds actief, en enkelen hebben de handen ineengeslagen met enkele mensen van het inmiddels ter ziele gegane Decipher, en een eigen website opgezet voor het spel.

Via trekcc.org kun je niet alleen nagenieten van álle kaarten die Decipher heeft uitgebracht, maar ook álle speleregels vinden, keurig gesorteerd en onderscheid tussen Type I en II, er is een toernooischema, je kunt andere spelers en verzamelaars benaderen, én: met de gedoneerde software van het voormalige Decipher heeft men eigen, virtuele kaartsets uitgebracht, die voor iedereen gratis te downloaden zijn.

Het spel leeft niet alleen voort, maar het is erg actief in de wereld van CCG's. Dit is zo'n spel wat zelfs na ruim 25 jaar nog bestaat en wie weet? Wellicht dat er in de toekomst weer een licensie beschikbaar komt en een nieuwe uitgever dit spel niet alleen opnieuw gaat uitgeven, maar dat we de virtuele kaarten ook zullen gaan zien. De fans willen het, aan de oude uitgever lag het ook niet, maar de bal ligt bij de eigenaar van Star Trek.

Hoe dan ook is het met de basisset alleen een geweldig leuk en speelbaar CCG, ook al heeft het wat minpuntjes, maar dat heeft elk CCG wel, als je goed zoekt. De spelers hebben het spel omarmt in 1994 en nooit meer losgelaten, en dat is héél wat voor een spel, wat inmiddels al bijna 15 jaar niet meer wordt gemaakt.

Wie Ik Ben

oprichter en oud-voorzitter Puch Touring Club Nederland 1987 t/m 1994, oprichter en oud-voorzitter Stichting Bevordering Bromfietsgebruik 1991 t/m 1994, oprichter en oud-webmaster De Grootste Puch Maxi Site Ter Wereld 1998 t/m 2001, naamtegel @ Boompjeskade, Rotterdam sinds 1998, naam in atomen geschreven op aluminium target marker, geland door Hayabusa ruimtesonde in 2005 op asteroide 1998 SF 36, oprichter en oud-webmaster Back to Lowlands community 2001 t/m 2009, officieel verkozen tot 'Ultimate Diehard Lowlander' door Oor Magazine in  2005, oprichter en oud-webmaster Low-Lands.nl fansite 2005 t/m 2022, officieel verkozen tot Time Magazine's 'Person Of The Year' 2006, oud-recensent MusicFrom.nl 2006 t/m 2013, co-houder van 1 wereldrecord in 1986 en 2 wereldrecords in 2008, oud-recensent 3voor12 Overijssel 2007 t/m 2009, oprichter en oud-webmaster Nirwana Tuinfeest startpagina 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster NirwanaFestival twitter 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster Zwolz.nl wijkwebsite Zwolle Zuid 2010 t/m 2012, directeur/eigenaar en oprichter van webshop Pandorrah.nl 2012 t/m heden, naam naar Mars gevlogen aan boord van NASA's Orion Flight Test 2014, oprichter en oud-webmaster spellensite Collect.One 2015 t/m 2020, oprichter en oud-webmaster 27MC.org 2020 t/m 2021. alle artikelen op deze site zijn 100% door mensen gemaakt en geschreven.

Waar Ik Voor Sta