Artiest | Frankie Goes To Hollywood |
Titel | 'Liverpool' |
Stijl | synthpop, rock |
Medium | lp |
Label | Island Records/ZTT, 1986 |
Tracks | 8 |
Speelduur | 44 minuten |
Het derde en tevens laatste album van Frankie Goes To Hollywood komt uit in 1986 en is getiteld 'Liverpool' waar de band van afkomstig is. Holly Johnson, Paul Rutherford, Brian Nash, Peter Gill en Mark O'Toole zitten op het hoogtepunt van hun internationale carriére en besluiten voor dit studio album wat meer met stijlen te spelen. De band die een lans brak voor de internationale homo-scene en de acceptatie ervan trakteert de fans op acht nieuwe tracks.
Opener 'Warriors Of The Wasteland' wordt een hit door de jeugd van dat moment een muzikale vuist te geven tegen de gevestigde orde en de oplopende jeugdwerkloosheid. Dat typische Frankie-geluid is volop aanwezig en klinkt fantastisch. 'Rage Hard' wordt een kleine hit, maar is eveneens erg energiek en uptempo qua stijl. We zijn slechts twee nummers ver op dit album, maar het is volop herkenbaar Frankie Goes To Hollywood. Geweldig!!
Holly's stem is ook volop aan bod in 'Kill The Pain' wat over de teenage angst vertelt, in een tijd waar homogeweld nog breed in de samenleving plaatsvond. Een mooi contrast met 'Maximum Joy' waar het plezier voorop en centraal staat. Het zou zó een epiloog van 'Welcome To The Pleasuredome' kunnen zijn en is wederom energiek en positief. Wat meer down-to-Earth en ook wat speelser is 'Watching The Wildlife' waarvan de titel inhoudelijk al weergeeft wat het moet vertellen. Mensen kijken, het is van alle tijden.
'Lunar Bay' zou geschreven kunnen zijn voor een tv-serie als 'Miami Vice', want het geluid ervoor is gruwelijk authentiek en dat is een enorm compliment als je een tijdsbeeld weet te vangen in muziek. 'For Heaven's Sake' wordt eveneens een kleine hit, maar het is onmiskenbaar Frankie. Zo mooi... Als laatste komt het stijlvolle 'Is Anybody Out There?' aan bod. Een warm geluid met dit slowdance nummer is echt geweldig te noemen.
Frankie Goes To Hollywood gaat na 'Liverpool' als band uit elkaar. Holly Johnson verschilt van mening met de overige bandleden welke route men muzikaal gezien hierna moet volgen. Is het het diva-gedrag van Johnson, óf de halsstarrigheid van de rest van de band hier debet aan? We zullen het échte verhaal nooit te weten komen. Er wordt jaren later nog een ultieme poging gedaan om de band weer bijeen te brengen, maar Holly weigert en dit is het definitieve einde van de oorspronkelijke band .
In de 00's wordt Johnson vervangen door zanger Ryan Molloy na een casting uit 200 kandidaten met gemixt succes. Holly Johnson gaat verder als solo artiest en brengt eigen muziek uit, naast het vele schilderwerk wat hij doet. Hoe je het ook wendt of keert: 'Liverpool' is een geweldig album met hits en het onmiskenbare energieke geluid van Frankie Goes To Hollywood, wat niet alleen een symbool was voor de homo gemeenschap, maar ook voor de jeugd die het in de jaren '80 tijdens werkloosheid niet gemakkelijk had en met Frankie een stem kreeg in de tegencultuur.
{youtube}https://www.youtube.com/watch?v=nEHFGMwfqNA{/youtube}