Het is 1986 en ik werk bij een garagebedrijf. Hiervoor heb ik vervoer nodig en omdat het diplomatijd is, zijn veel fietsenmakers uitverkocht op 2e hands gebied. Een Honda MB-5 grijp ik net naast. Gelukkig zit er in het dorp een fietsenmaker die nog een vrij nieuwe Puch Maxi Super heeft staan. 3 jaar oud, een haven-brommer die weinig is gebruikt, met nog geen 800 kilometer op de teller.
Als je van Zündapp af komt denk je niet aan Puch. Een damesbrommertje, automaat, en in weinig modieus mosgroen. Na een testrit (die uitstekend beviel boven verwachting) is de aankoop rond. Voor 800 gulden heb ik weer vervoer. Toen wist ik niet wat mij allemaal te wachten zou staan in de decennia erna. En dat is uitermate positief.
Puch werd in Nederland geïmporteerd door Stokvis uit Rotterdam vanaf het begin. Naast het merk werden er ook onder de eigen merken RAP en VAP dezelfde bromfietsen aan de man gebracht. Rotterdam heeft als gemeentelijke kleuren groen-wit-groen en dat van Puch is wit-groen, dus een mooie band. Puch werd de grootste in Nederland qua verkochte bromfietsen, eerst met de MV en MS modellen, later met de Maxi. Van die jaren '60 modellen zijn er wereldwijd zo'n 1 miljoen geproduceerd, terwijl de Maxi de 5 miljoen heeft aangetikt.
Grootste terugval als je van een Zündapp afkomt: de inhoud van de benzinetank. Je gaat van 15 liter naar 3,2 liter. Vaker tanken dus. Nu was de afstand woon-werkverkeer voor mij op dat moment ook kleiner geworden, dus eens per week tanken was voldoende. Natuurlijk wil je het ding opleuken, en dat bleek voor Puch Maxi heel gemakkelijk; er was een wereld aan accessoires voor te koop. Imitatiedelen voor weinig geld.
Zo demonteerde ik de brommer in één dag, spoot de delen van mosgroen over naar metallic kersenrood, verwijderde de trappers ( je kon hem starten door aan te duwen; veel stoerder in die tijd), monteerde een snelle uitlaat voor betere doorstroming en hij reed van 43 km/uur nu zo'n 52 km/uur. Een hele verbetering.
Niet veel later werd er een cockpit met kilometerteller en contactslot opgezet, ik kocht een mooi wit zadel, en van een Honda MT kocht ik de koplampgrill die ik passend maakte. Chromen zijkappen maakte hem wel af op dat moment, net als een nieuwe stickerset in het wit. Ik was zó ontzettend tevreden over deze brommer (ik reed toen al gemiddeld zo'n 25.000 km per jaar), dat ik de importeur een bedankbrief schreef voor zo'n goed merk.
Veel metaal, net als de Duitsers, en weinig plastic zoals die Japanners. De import was ondertussen verkocht aan Adquipment in Nieuwegein, vooral bekend als importeur van watersportartikelen. Ik kreeg antwoord op mijn brief dat ze het ontzetten leuk vonden dat ik zo tevreden was en dat de brommer zo betrouwbaar bleek in de praktijk. Een afspraak om naar Nieuwegein te rijden was snel gemaakt.
Ik kon daar van gedachten wisselen over het merk, al was ik nét te laat, omdat Puch zijn tweewieler divisie al aan Piaggio had verkocht. Maar ze zouden samen met mij kijken om het merk zo lang mogelijk in Nederland zo goed ,mogelijk blijven verkopen. Ik heb toen een mock-upmodel voor ze gemaakt, waardoor de eerste Limited Edition in een oplage van 500 stuks in 3 dagen werd uitverkocht! Daarover later meer.
Deze Puch spoot ik in de jaren 90 nog een keer over; ik was geïnspireerd door de Grease Lightning uit de film 'Grease', en omdat in die tijd de neonkleuren erg in waren, spoot ik alles in neon over, verving de koplamp voor een Honda MTX koplamp met spoiler, plaatste een verchroomde voorvork erin, en een verchroomd voorspatbord met een chromen Jaguar beeldje in het gele plaatje gesneden. Een korte ciculaire uitlaat en chromen achterspatbord maakte hem af.
Het leuke is dat deze Puch Maxi nóóit met pech heeft gestaan, er nooit een kabel is gebroken en elk jaar zo'n 25.000 kilometer heeft gereden. Ik verkocht hem in 2004, 21 jaar oud, toen hij een tijdje stil had gestaan, maar alles werkte er aan. Hij begon ook steeds soepeler te rijden: op het eind liep hij gemiddeld 68 km/uur met een top van 74 km/uur. Ongekend!!
Maar de samenwerking met de importeur smaakte naar meer, en dat zou later veel vruchten afwerpen.