Honda's topmodel in 1999 is de Honda X8R-S (spreek uit als: Exciter Sport). Er was ook een X8R-X model, met de X voor Cross en terreinbanden. Maar dit was een zeer gelikt en gestroomlijnd model. Ik kocht hem met het geld van de verkoop van de Peugeot Vivacity. Grote 13 inch velgen met slick banden, schijfrem voor én achter voor superveilig remmen, dubbele koplamp met dubbele lampen, een 2 persoonszadel, een aluminium racespoiler achterop én, uniek: het hele frame is gegoten uit één stuk aluminium.
Gebouwd in dezelfde fabriek waar ze destijds ook de Honda NSX maakten met dezelfde giettechnieken en kennis. Lichtgewicht (dus zuinig in verbruik), roestvrij (dus superlange levensduur) en pittig door het Honda motorblok. Direct de begrenzers er uit gehaald en de beknelling uit de standaard uitlaat uitgeboord. Dat was nog een hele klus, want Honda had die van gehard staal gemaakt. Maar het lukte. Verder nog een handjevol chromen stickers erop en klaar.
Ik kan zeggen dat ik met deze scooter letterlijk door het hele land heb gereisd. Voor woon-/werkverkeer, voor vakanties, voor dagjes uit, in zomer en winter. Deze scooterheeft me nooit in de steek gelaten en reed door zijn prijsklasse nog nét een stukje beter dan de Peugeot's en mijn oude Puch Maxi. Hij trok altijd snel op, liep op zijn top zo rond de 65 km/uur, had een verbruik van circa 1:25 (tweetakt) en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Zelfs vandaag de dag durf ik te beweren dat dit wellicht de beste scooter ooit gebouwd is. Hij heeft ook een hele cult following inmiddels en is erg geliefd bij races. Ik heb er dagelijks op gereden van 1999 tot en met 2011; toen werden we op een kruispunt aangereden en kwamen lelijk ten val. De scooter had gemiddelde schade, maar werd total loss verklaard.
Erg jammer, want anders had ik er wellicht nóg op gereden.